کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت آردداران قابل مشاهده خواهد بود.

 

این کمپین در تلاش است تا اقدامات، کنش‌ها و فعالیت‌های نوآورانه دوستدار محیط‌زیست که ضامن سلامت و پایداری جامعه است را به عموم مردم منعکس نماید و با جلب حمایت عمومی مشوق سازمان‌ها برای توسعه فعالیت‌هایی از این دست باشد. مطالب بیان شده در این کمپین برگرفته از دستاوردهای ارائه شده توسط 32 شرکت حاضر در اولین دوره رویداد سلامت، محیط‌زیست و پایداری است که در اردیبهشت ماه 1401 برگزار گردید و با هدف اطلاع‌رسانی عمومی منتشر می‌گردد.

در ادامه به معرفی شرکت آردداران و دستاورد ارائه شده این شرکت در رویداد سمپ خواهیم پرداخت.

 

معرفی شرکت آردداران

پس از شروع فعالیت در سال 1382، شرکت آردداران همواره در مسیر گسترش دانش، مهارت‌ها و تخصص فنی خود مطابق پیشرفت‌های روز دنیا در جهت بهبود عملکرد در کیفیت، ایمنی و رفاه جامعه مشتریان نهایی خود گام برداشته است. آردداران با استفاده از توانایی خود در تحقیقات و نوآوری و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، نیروی انسانی و توسعه مهارت به تولید انواع آرد و محصولات جانبی پرداخته است.
شرکت تولیدی آردداران به عنوان بزرگترین و تخصصی‌ترین واحد تولیدی آردهای متنوع صنایع شیرینی و نان واقع در استان البرز – شهر هشتگرد، به جهت تولید انواع آردهای تخصصی نانوایی، صنایع تولید گلوتن و نشاسته، تولید ماکارونی، آردهای مصارف خانگی، فرآورده‌های حجیم و نیمه حجیم در زمینی به مساحت 28 هزار متر مربع احداث گردیده است. ظرفیت اسمی این کارخانه بر مبنای 1000 تن گندم در روز و در بنایی به مساحت بیش از 12924 متر مربع می‌باشد.
در کارخانه آردداران ابتدا دو خط تولید گندم نرم و گندم دوروم با ظرفیت 750 تن در روز راه اندازی شده است. این شرکت انواع مختلف آرد گندم را با بالاترین کیفیت تحت نظارت واحد کنترل کیفیت، تولید می‌نماید. همچنین این کارخانه یکی از بزرگترین مجموعه سیلوهای ذخیره‌سازی گندم در میان کارخانجات آردسازی ایران با ظرفیت 100000 تن را دارد. خطوط تولید شرکت آردداران که در 7 طبقه تولیدی در محل کارخانه نصب و مشغول به فعالیت می‌باشند، مشتمل بر خط تولید انواع آرد از گندم نرم با ظرفیت 500 تن در روز و خط تولید آرد سمولینا از گندم سخت (دوروم) با ظرفیت 250 تن در روز می‌باشند. ظرفیت تولید شرکت تولیدی آردداران در پایان سال 93 با نصب مدرن‌ترین خط تولید که به صورت تخصصی برای تولید آردهای قنادی طراحی، تجهیز و راه اندازی شده، به بیش از 1050 تن محصول در روز رسید که این شرکت را به بزرگترین تولیدکننده آرد کشور مبدل کرده است.
محصولات تولیدی شرکت آردداران یا هم به صورت B2B به سایر شرکت‌ها فروخته شده و هم در قالب محصول نهایی به دست مشتریان می‌رسد.
شرکت آردداران به عنوان تنها شرکت صنعت آرد در ایران، فراتر از الزامات صنعت خود، به حمایت از شاخص‌های محیط‌زیستی پرداخته است. اقدامات شرکت در چندین گام اجرایی شده که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

https://s8.uupload.ir/files/1_sgsm.jpg

پروژه حمایت از محیط‌زیست شرکت آردداران

هرکارخانه تولیدی در ابعاد مختلفی اثرات محیط‌زیستی خود را به جا می‌گذارد. این اثرات در صنایع مختلف بر اساس نوع فعالیت درجات متفاوتی نیز دارد. هرچند برخی صنایع نظیر صنایع مادر در نفت و گاز، فلزات، محصولات پتروشیمی و … توجه ویژه‌ای به امر محیط‌زیست داشته و سالانه ارقام بزرگی را برای مسائل ایمنی، بهداشت و محیط زیست هزینه می‌کنند، اما در صنایع کوچک‌تری نظیر بخش‌های مختلف صنایع غذایی هم حجم اثرگذاری کمتر بوده و هم اقبال شرکت‌ها به طرح‌های محیط‌زیستی محدودتر است. اما شرکت آردداران به آگاهی نسبت به مسئولیت خود در قبال توسعه پایدار کشور، فراتر از تعهدات و الزامات در نظر گرفته شده برای صنایع غذایی توسط سازمان‌های متولی نظیر سازمان حفاظت از محیط زیست، اقداماتی عملی در زمینه کاهش اثرات زیست محیطی خود داشته است.
یکی از بخش‌های محیط‌زیست که صنعت تولید آرد بر آن اثرگذار است، سلامت هوا است. تولیدکنندگان آرد می‌توانند در حین فعالیت خود با تولید ریزگردها منجر به آلودگی هوا گردند. این آلودگی هم بر سلامت کارکنان و افراد نزدیک به محیط پیرامونی کارخانه اثرگذار است و هم در سطح گسترده‌تر توسط بادهای محلی به محدوده وسیع‌تری در اطراف محل کارخانه منتقل می‌گردد. لذا شرکت آردداران با علم به این موضوع با استفاده از فیلترهای متعدد و روش‌های پاکسازی نوین، اقدام به تلاش در راستای کاهش آلودگی هوا نموده است. مجموع اقدامات انجام شده در این زمینه نه تنها منجر به بهبود کیفیت هوا در محدوده کارخانه و حفظ سلامت کارکنان در برابر بیماری‌های ناشی از تنفس ریزگردها گردیده، بلکه در سطح شهرستان ساوجبلاغ نیز اثرگذار بوده است و آلایندگی این کارخانه در منطقه را به حداقل رسانیده است.
افزایش فضای سبز کارخانه از دیگر اقدامات این مجموعه برای کمک به محیط‌زیست منطقه بوده است. شرکت آردداران با بررسی فضای فعالیت کارخانه و در مشورت با متخصصان، گیاهان مناسب برای کاشت را شناسایی کرده و تا 25 درصد از مساحت فعالیت خود را به فضای سبز اختصاص داده است.
امروزه رد پای کربن در صنایع مختلف از معضلات جهانی و از عوامل مهم گرمایش کره زمین است. هر فرد یا سازمان موظف است برای حفظ سیاره زمین در زمینه کاهش تولیدات گازهای گلخانه‌ای به خصوص دی اکسید کربن کوشا باشد. شرکت آردداران نیز با بررسی اثرات فعالیت خود و شناسایی عوامل تولید دی اکسید کربن در چرخه فعالیت خود، اقداماتی اصلاحی را در دستور کار قرار داد. کاهش رد پای کربن از طریق حذف بونکر تریلی و انتقال محصول از طریق لوله از حمله این اقدامات بوده است. بیشتر محصول تولید شده در آرد داران به شرکت تک ماکارون فروخته می‌شود. حمل این محصول قبلا توسط گونی و به وسیله بونکر و تریلی جا به جا می‌گردید. اما با نصب خط لوله، عملیات انتقال آرد به صورت مستقیم انجام می‌گیرد که حذف وسایل نقلیه علاوه بر کاهش آلودگی محیط‌زیست در سطح گسترده، منجر به حفظ سلامت کارکنان نیز می‌گردد.