کمپین اطلاعرسانی “برای آینده اقدام میکنیم” از سری برنامه های اطلاعرسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) میباشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت سایپا قابل مشاهده خواهد بود.
این کمپین در تلاش است تا اقدامات، کنشها و فعالیتهای نوآورانه دوستدار محیطزیست که ضامن سلامت و پایداری جامعه است را به عموم مردم منعکس نماید و با جلب حمایت عمومی مشوق سازمانها برای توسعه فعالیتهایی از این دست باشد. مطالب بیان شده در این کمپین برگرفته از دستاوردهای ارائه شده توسط 32 شرکت حاضر در اولین دوره رویداد سلامت، محیطزیست و پایداری است که در اردیبهشت ماه 1401 برگزار گردید و با هدف اطلاعرسانی عمومی منتشر میگردد.
در ادامه به معرفی شرکت سایپا و دستاورد ارائه شده این شرکت در رویداد سمپ خواهیم پرداخت.
درباره شرکت سایپا
شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران در سال 1345 تأسیس و با تولید انواع مدل های ژیان فعالیت رسمی خود را آغاز نمود . نام شرکت در سال 1351 به “شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل” با نام اختصاری “سایپا” تغییر یافت و تبدیل به شرکت سهامی عام شد. درسال 1374 سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد ودر سال 1378 با هدف حضور در تمام زنجیره ارزش صنعت خودرو باخرید اکثریت سهام شرکتهای پارس خودرو، زامیاد و سایپا دیزل تبدیل به گروه خودروسازی سایپا شد. در حال حاضر این گروه خودروسازی با بیش از 80 شرکت 40 هزار پرسنل را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق شرکت های لایه اول و دوم خود مدیریت می نماید.
گروه سایپا توان تولید حدود یک میلیون دستگاه را در 7 سایت شرکت تولید خودرو دارد که 4 کارخانه (سایپا، پارس خودرو، سایپاسیتروئن و بن رو) به تولید خودروهای سواری و 3 کارخانه (سایپادیزل، زامیاد، ایران کاوه) به تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین تخصیص داده شده است. همچنین 12شرکـت (مگــاموتور، مالیبل سایپـا، پلاسکوکـارسایپـا، سایپـا آذیـن، سایپـاپرس، قالب هـای بزرگ صنعتـی سایپـا، ایـران رادیاتـور، طیف سایپـا، کمک فنر ایندامین، سایپـا شیشـه، فنرسـازی زر و رینگ سایپا) در حوزه تولید قطعات متعلق به گروه سایپا بوده و حدود 50 درصد از نیازمندیهای این گروه را تامین می نماید. گروه سایپا از طریق شرکتهای سازه گستر سایپا و مگاموتور شبکه تامین خود را با بیش از هزار تامین کننده در کشور مدیریت میکند.
معرفی دستاوردهای مدیریت پسماند سایپا
پسماند صنعتی به کليه پسماندهاي ناشي از فعاليتهاي صنعتي و معدني و پسماندهاي پالايشگاهي صنايع گاز، نفت، پتروشيمي، نيروگاهي و امثال آن گفته ميشود. عدم توجه مناسب و هدفمند به مديريت صحيح پسماندها به ويژه پسماندهاي صنعتي، ضمن ايجاد آلودگي محيطزيست و تهديد سلامت عمومي جوامع بشري موجب اتلاف منابع و انرژي ميگردد. بيترديد مديريت اصولي پسماندهاي صنعتي نقش بسزايي در ساماندهي آن خواهد داشت. ليكن دستيابي به اين مهم نيازمند ايجاد زيرساختهاي لازم در تمامي اركان (قانوني، علمي، فناوري، تأمين منابع، نظارت و …) و نيز هماهنگي و همدلي سازمانهاي ذيربط دولتي، غيردولتي و بخش خصوصي ميباشد. يکی از مشکلات عمده در تمام صنايع به خصوص صنعت خودروسازي موضوع جمعآوری، ذخیره سازی, حمل و نقل و دفع پسماندهاي ويژه صنعتي ميباشد. قطعاً با افزايش مقدار مواد و گسترش سطح توليد و پراکندگی آنها ، مشکلات مرتبط با جمع آوری و انتقال و دفع آنها نيز پيچيدهتر ميگردد. امروزه به دليل قيمت بالای ماشينآلات، سوخت و دستمزد کارگران اهميت اين موضوع دو چندان شده است. دفع اصولی پسماندهای صنعتی یکی از دغدغههای اکثر صنایع میباشد.
در همین راستا گروه خودروسازی سایپا اقدام به مدیریت دو دسته پسماند عادی و پسماند خطرناک نموده است. برای مدیریت پسماندهای عادی شرکت سایپا اقدام به تاسیس شرکتی به نام “سودیکو” نموده است که تمامی پسماندهای گروه را جمع آوری و مدیریت مینماید. ولی پسماندهای خطرناک را به پیمانکار ذیصلاح واگذار مینماید. لذا تمامی عناصر موظف در سيستم مديريت پسماند (نگهداری پسماندها، جمعآوری، حمل و انتقال و دفع نهایی)، در مورد هر دو نوع پسماند مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر شرکت سایپا با انتخاب پیمانکار ذیصلاح کلیه مراحل مدیریت پسماندهای صنعتی را به پیمانکار واگذار مینماید و پسماندهای عادی خود را با تاسیس یک شرکت تخصصی مدیریت نموده است. این تجربه بیانگر چگونگی مدیریت بخشی از پسماندهای صنعتی با راهبري يك شركت واسطه در بخشهای عمليات جمعآوري، ذخيره سازي و انتقال میباشد. با اصلاح منطقی در سيستم جمعآوری و بارگيري و انتقال اين نوع پسماندها و نهایتاً دفع اصولی، ضمن کاهش هزينههای مربوطه، کمک موثری به بهبود شرايط محيط زيستي، كاهش هزينه و استفاده بهینه از منابع صورت گرفته است.
يافتهها نشان داد با توجه به مشکلات عمدهاي كه در صنايع خودروسازي در موضوع مديريت پسماندهاي عادی و صنعتي وجود دارد توجه اصولی به مسائل لجستیکی پسماند و داشتن برنامههای توانمند در خصوص حمل و انتقال پسماند از محل تولید تا دفع نهایی بسیار مهم میباشد. همچنین نشان داده شد با راهبري شركت سوديكو و ساخت سايت مناسب، عمليات جمعآوري، ذخيره سازي و انتقال پسماندهاي عادی گروه خودروسازی سایپا به طور موثری انجام شده است. در نتيجه با مديريت منطقي پسماندها، ضمن کاهش 40 درصدی از هزينههای حمل و نقل، كاهش مصرف انرژي نیز صورت گرفته است و کمک موثری به بهبود شرايط محيط زيستي (كاهش انتشار كربن) و در نهايت كاهش هزينههاي دفع صورت گرفته است.