کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت نیروگاه صبا قابل مشاهده خواهد بود.

 

این کمپین در تلاش است تا اقدامات، کنش‌ها و فعالیت‌های نوآورانه دوستدار محیط‌زیست که ضامن سلامت و پایداری جامعه است را به عموم مردم منعکس نماید و با جلب حمایت عمومی مشوق سازمان‌ها برای توسعه فعالیت‌هایی از این دست باشد. مطالب بیان شده در این کمپین برگرفته از دستاوردهای ارائه شده توسط 32 شرکت حاضر در اولین دوره رویداد سلامت، محیط‌زیست و پایداری است که در اردیبهشت ماه 1401 برگزار گردید و با هدف اطلاع‌رسانی عمومی منتشر می‌گردد.

در ادامه به معرفی شرکت بهره‌برداری و تعمیرات نیروگاهی صبا و دستاورد ارائه شده این شرکت در رویداد سمپ خواهیم پرداخت.

درباره شرکت بهره‌برداری و تعمیرات نیروگاهی صبا

شرکت بهره برداری و تعمیرات نیروگاه صبا، با هدف اولیه بهره برداری بهینه و جامع از نیروگاه‌های تحت پوشش گروه صبا، در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ تأسیس گردید. فعالیت رسمی این شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۲ با بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر به صورت تعمیرات و نگهداری جامع آغاز شد. در حال حاضر مدیریت، نگهداری و بهره‌برداری از چندین نیروگاه با ظرفیت‌های مختلف بر عهده این شرکت می‌باشد. شرکت بهره‌برداری و تعمیرات نیروگاه صبا با اتکا بر افزایش توانمندی در ارائه خدمات نوین و کارآمد بهره برداری و تعمیرات نیروگاهی با بهره گیری از آخرین تجارب، فناوری‌ها و استانداردهای ملی و بین المللی، بومی‌سازی دانش روز در زمینه بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات، توسعه حوزه فعالیت و گسترش بازارهای هدف و صادرات خدمات فنی و مهندسی، درصدد تثبیت و افزایش سهم بازار داخلی و توسعه بازارهای فرامنطقه ای و بین المللی است.
ماموریت این شرکت ارائه خدمات قابل اطمینان در بهره ‌برداری و تعمیرات در صنایع برق و انرژی با راهبری ایمن و به صرفه نیروگاه‌ها و حفظ دارایی مشتریان به منظور عرضه برق پایدار با تکیه بر کارکنان توانمند و سیستم‌های مدیریتی نوین است.
این شرکت در راستای عمل به اهداف محیط‌زیستی کشور و در راستای اجرای ماده 4 برنامه میان مدت توسعه کشور، افزایش راندمان نیروگاه‌ها را در دستور کار قرار داده است. تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی نیز از موثرترین راه‌کارهای افزایش راندمان نیروگاه می‌باشد. همچنین این شرکت با هدف توسعه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر اقدام به سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه راه‌اندازی انواع نیروگاه‌های پاک نموده است.

https://s8.uupload.ir/files/%DA%86%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1_3_wid.jpg

پروژه حفاظت از محیط‌‌ زیست شرکت بهره‌برداری و تعمیرات نیروگاهی صبا

این شرکت در دو بخش مدیریت مصرف انرژی و تلاش در راستای بهبود کیفیت هوا، پروژه‌ای را برنامه ریزی نمود:

1- پروژه احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات

در راستای اجرای ماده 4 برنامه میان مدت توسعه کشور، افزایش راندمان نیروگاه‌ها یکی از وظایف شرکت برق حرارتی و شرکت‌های وابسته و تابعه وزارت نیرو تعریف شده است. تبدیل واحد گازی به سیکل ترکیبی یک راه موثر برای افزایش راندکان نیروگاه‌ها است که مزایای آن علاوه بر این افزایش راندمان شامل کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، بهبود و ارتقا سلامت محیط زیست و کاهش هزینه‌های ناشی از تعمیرات است که در هردو جنبه توسعه پایدار یعنی حفاظت از محیط‌زیست و بهبود عملکرد اقتصادی اثربخش می‌باشد.
یک بلوک سیکل ترکیبی از دو بخش گاز و بخار تشکیل می‌شود. بخش گاز یک بلوک سیکل ترکیبی شامل توربین‌های گازی است که در حالت سیکل باز، محصولات حاصل از احتراق را با دمایی در حدود 500 درجه سانتی گراد به اتمسفر تخلیه می‌کنند. بخش بخار شامل بویلرهای بازیافت حرارت، توربین بخار و ژنراتور و کندانسور هواخنک می‌باشد. دود خروجی از توربین گاز وارد بویلرهای بازیافت حرارت می‌گردد و با استفاده از انرژی آن، بخار مورد نیاز جهت بهره‌برداری از توربین بخار فراهم می‌گردد.
نیروگاه چابهار دارای 2 واحد گازی مدل V94.2(3) هر یک به ظرفیت اسمی ۵/۱۵۷ مگاوات ساخت شرکت توگا تحت لیسانس شرکت زیمنس می‌باشد که در سال‌های 1387-1388 به بهره‌برداری رسیده است. در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه، گروه برق و انرژی صبا پروژه احداث بخش بخار نیروگاه چابهار، شامل توسعه نیروگاه جهت ایجاد یک بلوک سیکل ترکیبی با اضافه کردن یک واحد بخار به دو واحد گازی موجود را اجرایی نمود. با تبدیل 2 واحد گازی موجود نیروگاه به یک بلوک سیکل ترکیبی، از انرژی که تا قبل از این هدر می‌رفت برای افزایش ظرفیت استفاده می‌شود و توان نامی نیروگاه 160 مگاوات و راندمان از 34% به حدودا ۵/۴۹% افزایش خواهد یافت. محل اجرای پروژه، استان سیستان و بلوچستان و در منطقه چابهار در زمینی به مساحت 100 هکتار می‌باشد. با توجه به موقعیت نیروگاه چابهار و عدم اتصال به خط لوله گاز سراسری، در حاضر در این نیروگاه از گازوییل استفاده می‌گردد. در بین نیروگاه‌های حرارتی (واحدهای گازی، بخار و سیکل ترکیبی)، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی دارای بیشترین راندمان می‌باشند. به عبارت دیگر در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسبت به سایر نیروگاه‌های حرارتی در ازای مصرف حجم مشخصی از سوخت، انرژی الکتریکی بیشتری تولید می‌شود. لذا با توجه به اثرات سوء این سوخت بر محیط زیست، سیکل ترکیبی نمودن این نیروگاه و به تبع آن افزایش راندمان و تولید کمک بسیار شایانی به بهبود و ارتقا سلامت محیط زیست و جلوگیری از هدر رفت سوخت‌های فسیلی می‌نماید.

2- پروژه بهبود کیفیت هوا از طریق ایجاد فضای سبز و کاهش گسترش نیروگاه‌های گازی

نیروگاه خورشیدی قلعه گنج با ظرفیت تولیدی 1 مگاوات در راستای افزایش سطح تولید و سهم بازار مجموعه صبا و همچنین همسو با سیاست های محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در استان کرمان در سال 1398 به بهره برداری رسید تا این مجموعه به عنوان یک شرکت حامی محیط زیست نقش و سهمی بزرگ در ایجاد مراکز صنعتی حافظ محیط زیست داشته باشد.
همچنین این شرکت در نیروگاه‌های خود شامل نیروگاه سیکل ترکیبی قم، نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد، نیروگاه سیکل ترکیبی خرمشهر و نیروگاه سیکل ترکیبی شهید مدحج زرگان با در نظر گرفتن فضای سبز و انتخاب گیاهان کارشناسی شده و مناسب وضعیت آب و هوای منطقه اقدام به گسترش فضای سبز با هدف بهبود کیفیت هوا نموده است. هرچند در قانون هوای پاک مصوب 1396/04/25 مجلس شورای اسلامی ، شهرک ها و واحدهای صنعتی ملزم به اختصاص 10% فضای کلی اقلیم صنعتی به فضای سبز هستند، شرکت صبا فراتر از این الزامات اقدام به ایجاد این فضاهای سبز در مساحتی وسیع‌تر نموده است.
همچنین این شرکت با تعهد و توجه به مسائل مرتبط با محیط زیست و اهتمام به حفظ محیط زیست اقدام به اجرای برنامه سنجش آلاینده های خروجی از دودکش های مجموعه نیروگاه ها در طرح خوداظهاری سازمان محیط زیست نموده و همواره پایش آلاینده های تولیدی را تحت نظارت و پایش دارد. در این طرح آلاینده های شاخص از منظر آلودگی هوا شامل CO، NOX و SO2 مورد پایش قرار می گیرد و در صورت تخطی از حدود مجاز به سرعت اقدامات اصلاحی مورد نیاز در این خصوص عملیاتی می گردد.

این شرکت با معرفی حوزه های مسئولیتی خود در موضوعات مرتبط با محیط زیست و طرح و تشریح اقدامات عملیاتی خود در این بخش سعی نموده یک روشنگری در بحث تلاش های خود پیرامون امر حفاظت از محیط زیست به خصوص در موضوع آلودگی هوا بنماید.
این فعالیت تنها منوط و محدود به طرح های معرفی شده نبوده و این شرکت در تلاش مستمر است تا اهداف و برنامه های عملیاتی خود را در این حوزه افزایش و کیفیت آن را بهبود دهد. این موضوع از رئوس خط مشی سازمانی و تعهدات مدیران ارشد سازمان بوده و برنامه های اجرایی به صورت سالیانه در این موارد تدوین و تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری می گردد.